Monday, March 17, 2008

Masa depan itu, masih adakah sinar?

Baru abes baca wawancara Tan Sri Syed Bukhary, peniaga melayu paling berjaya di Malaysia. Bole kata dia sebagai seorang contoh yang aku sangat respek sejak dulu lagi. Bagi aku tak ramai melayu macam ni. Untuk aku selama ni aku banyak jumpe melayu yang suka menjatuhkan orang laen. siyesli ramai. Even ada je member2 aku yang aku dah nampak ada sifat ni tapi aku buat taktau je la. Malas nak layan sgt sebenarnye. Tapi aku aware gak la ngan diorang ni.

Bila aku teringat balik keadaan kat malaysia ni sedih gak la aku. Business sume cina pegang. pastu orang melayu sendiri gadaikan kepentingan kepada orang bukan melayu. Alasannye nak kaya cepat, nak beli mercedes cepat2, tu je yang diorang nampak. Kalo bole nak cepat2 ada 20juta pastu rileks goyang kaki. Pastu tak kisah cara apapon asalkan cepat dapat duit. dah la kaya, pastu tanak tolong orang laen plak. sebab tu duit tu takkan kekal lama. cpat je akan abes.

Kenapa orang cina bole berjaya? sbb diorang pon takde jalan singkat. YTL corp tu, 50 tahun baru sampai tahap sekarang. Mana ada jalan singkat beb. Nak kaya cepat mencuri ataupon rasuah je la. Tapi kita sebagai islam tahulah kesannya camne nanti. takkan rasa tenang punye hidup. Aku tak kisah sngat pasal bende ni tapi aku sedih bila cina kuasai kepentingan melayu di tanah kita sendiri, tanah melayu. Bangsa laen dah kaya, tolong bangsa sendiri. Melayu dah kaya, most of them jatuhkan bangsa sendiri.

Pada aku kalo nak berjaya, kena stat daripada bawah. kena rasa apa perasaan jadi orang susah dulu. Hanya orang yang pernah susah akan sangat menghargai keadaan biler jadi kaya. Aku sendiri taktau camne masa depan aku. Walaupon ada plan tapi aku tau limit aku sebenarnye. lebey2 lagi aku student lagi skang. tktau dunia business camne. Dunia kerja takyah citer la, senang sebenarnye.

Bila fikir2 balik, kenapa tak ramai melayu macam ni. Kenapa dunia ni tak adil. Kenapa orang jahat lagi banyak lagi dari orang baek. pelik dunia ni. Taktau la berapa lama lagi dunia ni leh tahan. Umur dunia sudah hampir sampai penghujungnya.

Aku sebenarnye nak citer tentang apa yang aku nak buat nanti tapi segan nak citer sebab apa la sangat cita2 aku tuh kalo compare ngan orang2 yang dah berjaya. Rasa cam aku ni newbie di kalangan pakar2. Lagipon apa la yang ada pada aku ni. Orang tak pandang kot. Biarla, aku cuba jadi yang terbaek nanti. Aku akan cuba untuk naek semula setelah lama aku duk kat bawah ni. Pedih gak rasa time duduk kat bawah ni. banyak tul bende2 yang kita kena hadapi. Siyesli aku giveup pada awal2 tapi skang dah rasa okey sket. Selalu doa semoga Allah akan tolong aku untuk naek balik.

So, kawan2, fikir-fikirkanlah ye. Dunia ni tak lama, jadikanlah ini masa terbaek untuk berbakti. Bermulalah dari hari ni, sementara kita masih mampu berdiri. Wassalam.

P/s - sori paan pasal EMS ko. aku dapat email ayah aku pon last minit. mesti ko bahang tak ingat punye ngan aku..huhu

2 comments:

Farhan Iqbal said...

first, tq sbb kasi link to kat aku..semoga kita dapat wat mende sama gak..so dr skang, fikir apa field kita nk wat...huhu...and saling sapot menyapot, if nmpk mmber dh jd tak btul, kita tego..kate mmber dh lama kenal...

second, ilek je psl ems tu...ko tak susahkan aku and aku tak kisah pon psl 5 markah tu..lek je..takde salah sapa²...

tayah nk rasa besalah...kate mmber...tutup mata sebelah je mende2 kecik ni...

and nice post bro...

^^v

Coolster said...

haha..thankz by the way for the comment.

Neway, betul cakap ko tu. kita kene stat dari skang la nak sapot orang melayu. Skang ni bangsa yang miskin kat malaysia dah jadi orang melayu. Bangsa laen ada yang leh migrate ovc lagi macam sorang cina aku knal.

Papepon, gud luck kat ko jadi structural engineer nanti. dah bukak consultant jangan lupe open table la...hehe