Saturday, March 8, 2008

Pengajaran daripada 20 tahun kehidupan: Hopes and Memories

(...bersambung daripada blog friendster)

erm..rasa tadi cam dah banyak tulis kat blog friendster..so kene fikir idea dlu apa nak tulis sini..huhu

okeyh...apabila cakap pasal kehidupan...akan ada 2 jenis bende yang biasa kita tahu; permulaan dan pengakhiran. permulaan tu maksudnye apabila kita lahir dan pengakhiran tu tentulah masa kematian. bermula dengan jadi bayi, pastu jadi budak2 sket(time tadika, sekolah rendah tuh), pastu besar sket masuk ke alam remaja...pastu jadi orang dewasa...pastu lastly jadi orang tua. tapi aku remaja lagi..so kebanyakan post aku nanti adalah berkaitan dunia remaja la kot..huehue

dalam kehidupan, time paling best mestilah time kecik2 dulu..makan, pakaian sume ibu bapa uruskan. tak perlu susah2 fikir pasal bende2 tu sume.. and satu lagi tak perlu pikir pasal kene study, esok nak test...etc...kecik lagi nak blaja apa la sangat. ABC kot..

masuk sekolah rendah, kita mula kenal apa itu kawan2..rakan2...yang sama kaum dan berlainan kaum..yang sama jantina dan lain jantina...yang tinggi dan yang rendah..eheh..memang rasa time ni agak pelik tapi layankan je...dulu aku masa first day sekolah rendah parent aku tinggalkan aku camtu je...takde cam bdak2 laen sampai parent kene tunggu depan kelas sepanjang hari...aku tak perlu kot sebab aku rasa time tu aku agak matured, lagipon aku anak sulong so memang terasa kematuredan aku..eheh...poyo

papepon, aku rasa sekolah satu bende yang best gak...sebab bole mixed ngan orang sekitar...duk umah je memang tak bgus sebenarnye..tapi papehal, darjah 3 aku stat berinteraksi ngan kawan berlainan jantina kot...bermula ngan accident tu...wakaka...bole jadi kawan baik plak...rasa cam nak gelak pon ada biler fikir2 balik...layankan je

pastu tetiba ada plak ujian PTS ntah apa tuh...aku yang taktau apa2 ambik je la ujian tuh...tetiba lepas...kene lompat drjah 5 terus...rasa cam best pon ada time tu sebab yang lepas ujian tu sangatla sket...5 orang kot...laki aku rasa 2 orang kot...agak lupe...tapi at least aku dah save setahun belajar...huhu

darjah 6 ada upsr...lepas tu masuk plak sekolah menengah...time ni rasa cam dah agak laen sebab dah masuk pelajaran menengah..pastu seluar sekolah pon dah warna laen...time ni aku ingat lagi masuk kelas bahasa arab...ada 2 kelas aliran arab...tapi last2 aku masuk kelas G...nasib baek gak la...sebab kebanyakan kawan baek aku daripada kelas ni...even sampai skang still my kawan baek..sebab kitorang sume ada chemistry kot antara satu sama laen..sama kepala maa...haha...dan time form 1 sampai form 3 ni la banyak gosip2 liar aku kene...haih...walaupon penat menjawab gosip tapi biler fikir balik bende camnila yang membuatkan kita terkenang balik masa lalu...membuat kita tersenyum di kala mengimbas kembali kenangan silam.. :)

lepas pmr(yang aku dapat B dalam agama tuh, malu giler), aku pegi la plak masuk mrsm sbb parent aku suh...mrsm kat trgn jek...kuala berang...tapi okey la...time masuk form 4 tuh aku ingat lagi betapa gemoknye aku...tak ingat dunia...haha...tapi last2 biler abes form 5 jadi tough la plak(ceh, bajet). :p

aku rasa time form 4 ngan form 5 tu zaman kegemilangan aku kot...wakil maktab almost every event...peringkat negeri, kebangsaan and sampai satu event international. tapi cuma satu je yang rasa tak best; aku kene study betol2 sebab banyak kawan parent aku jadi cikgu kat situ. so kalo aku tak perform memang bahye ar...so terpaksa la aku layankan je...time result spm aku dapat B dlam agama lagi...tensen tol..yang laen sume A...apa la nak jadi ngan aku...kata blaja kat mrsm aliran agama...tapi last2 B jugak dalam agama...ades

rasa cam panjang plak post aku nih...senang citer, begitulah masa silamku...takde la best cam korang yang kecik2 lagi dah pegi melancong kluar negara...duk luar negara skali...tapi bagi aku, walau apa pon memori orang laen...memori aku jugak aku rasa best...sebab dengan memori ni la aku develop myself a bit at a time..dan dengan memori la aku bina cita2 dan perancangan masa depan...nanti la aku citer sket pasal perancangan dan harapan masa depanku...menyampah plak korang nak baca panjang2 nih...haha

ciow

No comments: